• User
Dostopnost

VELIKOST PISAVE

Ab

Slog pisave

Velike Krepko

Barva Tema

  • Privzeta tema
  • Črno-bela
  • Rumeno-modra
  • Črno-bež
  • Zeleno-črna

Ponastavi Zapri
Blog

Študijski obisk: BRUSELJ

Piše

Projektna skupina GEO Slovenija

10.10.2023

V okviru projekta "Skupna infrastruktura za prostorske informacije v projektu Zeleni slovenski lokacijski okvir" smo med 10. in 12. oktobrom obiskali Bruselj, s ciljem pridobiti obsežnejše informacije o načrtih Evropske komisije glede nadaljevanja direktive INSPIRE. Poleg tega smo želeli neposredno izvedeti, kako so na državni, regionalni in občinski ravni vključili infrastrukturo za prostorske informacije v različne dejavnosti in projekte. Program obiska je bil izjemno dobro zasnovan, kar nam je omogočilo, da smo v treh dneh pridobili obilico dragocenih informacij za naš projekt. Te informacije bomo z veseljem uporabili pri zaključevanju našega projekta.

BRUSELJ smo obiskali:

Tomaž Petek (GURS), Matej Sotlar (GURS)), Ines Lupše (MNVP), Špela Petelin (DRSV), Andrej Mesner (IGEA), Tomaž Černe (IGEA), Jernej Tekavec (UL FGG), Anka Lisec (UL FGG) in Joep Krompvoets (KU Leuven)

TOREK, 10.10.2023

EU RAVEN – EVROPSKA KOMISIJA

  1. DG CONNECT: TWIN DIGITAL AND GREEN TRANSITION

DG Connect je generalni direktorat Evropske komisije za komunikacijska omrežja, vsebine in tehnologijo, ki razvija in izvaja politike Komisije na področjih: digitalno gospodarstvo in družba ter raziskave in inovacije.

 Vodja Enote za interoperabilnost/medopravilnost na DG Informatics, Andrea Halmos nam je predstavila digitalne cilje za 2030: digitalizacija javnih storitev, interoperabilnost kot gonilo javnih storitev, podatkovno podprto odločanje, uporabniku prijazne in nediskriminatorne storitve. V tem kontekstu sta pomembni Talinska in Berlinska deklaracija.

 V okviru DESI Digital, economy and society index so bila izdelana poročila za vsako državo. Ugotavljamo, da je Slovenija napredovala s trinajstega na enajsto mesto. Na povezljivosti, integraciji digitalnih tehnologij in digitalni javni upravi smo nad evropskim povprečjem, v človeškem kapitalu pa zaostajamo za evropskim povprečjem (https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/desi).

 Od leta 2023 so DESI vsebine vključene v poročila Digital Decade report, ki so izdelana na podlagi Digital Decade Policy Programme 2030. V okviru sheme spremljanja izvajanja so za vsako državo članico izdelana poročila z usmeritvami (Country Reports - Digital Decade report) (https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/2023-report-state-digital-decade).

 V postopku sprejemanja je evropski predpis za interoperabilnost/medopravilnost (Interoperability Act). V okviru tega je vzpostavljena naslednja organizacijska struktura:

-       Odbor na nivoju EU, v katerem so predstavniki vsake članice,

-       Skupnost in

-       Nacionalni odbori.

Po sprejetju tega predpisa bo treba za vsako novo ali posodobljeno informacijsko rešitev izdelati oceno interoperabilnosti in preveriti ali se lahko podatke izmenjuje tudi preko meja držav članic. Vprašalnik za oceno je še v pripravi. Vsaka ocena preverjanja bo objavljena.

 Skupina Interoperability expert group bo pregledovala in ocenjevala nove gradnike ter določala, kateri so interoperabilni oziroma primerni za uporabo v vseh državah. Predlagala bo tudi nove manjkajoče gradnike.

 Platforma JoinUp ponuja brezplačne interoperabilne rešitve za digitalne javne storitve: https://joinup.ec.europa.eu/. SEMIC Podporni center nudi podporo pri vzpostavitvi interoperabilne evropske uprave. Skladno s predpisom Interoperable Europe Act je SEMIC skupnost namenjena soustvarjanju in deljenju dobrih praks (delijo se orodja, standardi in dobre prakse): https://joinup.ec.europa.eu/collection/semic-support-centre.                      

 V okviru Evropske komisije želijo doseči spremembo v miselnosti držav članic, da bi svoje rešitve dali na razpolago tudi drugim državam.

  

DG CONNECT: gospod Ilias Iakovidis nam je predstavil svoj pogled na vsebine digitalizacije. Najbolj ga moti, da denar Sklada za okrevanje in odpornost ni bil uporabljen pravilno. Ali se je izvajala digitalizacija brez želenih vplivov na okolje ali pa so se izvajale aktivnosti v dobro okolja, ampak brez digitalizacije. Poudaril je tudi slabo sodelovanje med generalnimi direktorati Evropske komisije, kjer se premalo celovito naslavljajo izzivi v prihodnosti.

 Poudaril je, da naravni viri še vedno niso ustrezno ovrednoteni, kot npr. finančni viri. Pojasnil nam je koncept digital passport, ki omogoča sledenje življenjskega cikla stvari od proizvodnje do razgradnje. Za stavbe se to imenuje Digital Logbook. Senzorji in drugi sateliti nam omogočajo spremljanje kazalcev napredka.

 Pobuda Evropske komisije Destinacija Zemlja (Destination Earth (DestinE)) je namenjena razvoju natančnega digitalnega modela Zemlje na svetovni ravni. Ta model bo spremljal, simuliral in napovedal interakcijo med naravnimi pojavi in človeškimi dejavnostmi. Na podlagi tega bo možno modelirati ekstremne vremenske dogodke, izboljšati prilagajanje na podnebne spremembe,... Predlagal je, da bi bilo možno uporabiti ekstremne poplave v Sloveniji v letu 2023 kot primer.

 Pri trajnostnem razvoju je treba upoštevati vse tri vidike: ekonomski družbeni in okoljski. Zaradi teh vidikov je treba spremeniti način razmišljanja od prodaje naprav k nudenjem storitev (predvsem z vidika okolja) to pomeni, da je treba produkte zamenjati s storitvami (bistveno manjša proizvodnja in prodaja produktov). Digitalizacija v osnovi obremenjuje okolje. Zato se je treba osredotočiti na rešitve, ki zmanjšujejo emisije oziroma dobro vplivajo na okolje. https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/destination-earth

  

  1. DG ENVIRONMENT: GREEN DEAL FOR ALL

Generalni direktorat Evropske komisije DG Environment je odgovoren za politiko EU na področju okolja. Sprejel nas je gospod Jorei Robbrecht.

 Projekt SLO4D se jim je zdel zelo zanimiv. Radi bi ga uporabili kot dobro prakso in želijo da ga predstavimo na novembrski INSPIRE konferenci.

 Zaradi napovedanih sprememb INSPIRE direktive trenutno poteka revizija. V začetku novembra bo objavljen call for evidence. Prve odzive pričakujejo na INSPIRE konferenci novembra 2023. Pospešeno iščejo primere uporabe med javnim in zasebnim sektorjem, nove inovativne rešitve, in nove poslovne modele. Blueprint za arhitekturo bo objavljen v naslednjem letu.

 Uporabniško orientirane storitve in primeri uporabe narekujejo organizacijo podatkovnih prostorov.  

SREDA, 11.10.2023

BELGIJA - DRŽAVNA RAVEN

 

1.) LISBON COUNCIL: THINK TANK ZA DIGITALNO PREOBRAZBO

Gospod Francesco Mureddu nam je pojasnil, da je Lisbon Council je nevladna organizacija, ki se je prvotno ukvarjala s področjem strategij za zaposlovanje. Sedaj delo poteka na treh področjih:

-Spremljanje politik EU (digitalizacija, izobraževanje,…)

-Podpora tehnološkim podjetjem (Amazon,…)

-Glavni del pa so projekti programa Horizon Europe (raziskave in razvoj).

V organizaciji je zaposlenih 35 ljudi, trenutno so vključeni v 19 projektov. Delujejo kot think tank na področju digitalne transformacije v EU in preko meja.

Predstavili so nam naslednje projekte:

Projekt CEDAR se bo začel januarja naslednje leto in je namenjen transparentni porabi javnih sredstev. Projekt je vreden 11 mio EUR, v njem sodeluje 31 partnerjev. V okviru projekta je predviden tudi pilot v Sloveniji. Iz Slovenije so vključeni Ministrstvo za notranje zadeve, Policija, Ministrstvo za digitalno preobrazbo in ena bolnica, koordinator je z Univerza v Ljubljani.

Projekt USAGE je projekt programa Horizon EU na temo urbanih podatkovnih prostorov za Green deal. Naslavlja ustvarjanje podatkovnih prostorov za mesta, ortofoto produkcijo, naravne elemente, ki vplivajo na kakovost življenja v mestih (vročinski valovi, onesnaženje, izguba biodiverzitete). Predvideni so piloti v štirih evropskih mestih, tudi na temo poplav.

Projekt URBREATH

37 partnerjev sodeluje pri vsebinah nature based solution za izboljšanje podnebne neodvisnosti evropskih mest in regij.

Projekt SPOTTED https://cef-spotted.eu/

Odprti podatki, pridobljeni s sateliti, za razvoj storitev pametnih mest. Po mnenju Evropske komisije bo imelo odpiranje podatkov velike vrednosti pozitiven učinek na gospodarstvo. Z združevanjem satelitskih podatkov Copernicus z drugimi viri in podatki mest bo prispevalo k upravljanju mest (zelene površine, promet). Potal cef-spotted bo omogočal izračun izpostavljenosti toplotnim otokom, indeksa zelenih površin in ranljivosti zaradi vročine v mestih (starejši, bolni,…). Na podlagi podatkov bo možno nuditi storitve za občane in podjetja.

Pripravili so predlog projekta SPLATTER na temo pečatenje tal (soil siling). Ponudili so nam možnost opazovalca pri projektu.

Tovrstne organizacije kot je Lisbon Council so pomembne za vzpostavitev partnerstev in mrež na evropskem nivoju za pridobivanje projektov. Projekti Lisbon Council so lahko v pomoč projektu SLO4D z uporabo ali preverbo njihovega metodološkega pristopa in uporabo podatkov.

 

2.) OBISK GEODETSKE UPRAVE BELGIJE IGN

https://www.ngi.be/website/

Pozdravila nas je direktorica Geodetske uprave Ingrid Vanden Berghe in nam s sodelavci predstavila delovanje uprave in njihove projekte. Geodetska uprava ima letni proračun 20 mio EUR in 170 zaposlenih. Podrejeni so direktno ministru za obrambo. Zadolženi so za kartografijo in državno infrastrukturo prostorskih podatkov, ne pa za kataster. Ortofoto zajemajo vsako leto z resolucijo 25cm. Imajo ISO certifikat imajo za letalske ovire nad terenom. Trije stebri Geodetske uprave so:

-splošne službe

-produkcija, integracija in deljenje prostorskih podatkov

-storitve (obramba, reševanje kriznih dogodkov, druge zvezne institucije).

Strategija Geodetske uprave je prehod od proizvajalca podatkov k ponudniku podatkov (ne samo svojih) in storitev (geobrokerju) na državni ravni.

Zaradi aktivnega dela in dolgoletnih izkušenj na področju prostorskih podatkov so postali državna dostopna točka za pametno mobilnost in transport (ITS Inteligent transport system) (transportdata.be). Za potrebe transporta so vzpostavili vzporedno infrastrukturo. V tej uporabljajo odprtokodno rešitev CKAN za vodenje metapodatkov. NAPCORE (National Access Point Coordination Organisation for Europe) je organizacija za koordinacijo in harmonizacijo več kot 30 platform za mobilnost v Evropi. Belgijska je transportdata.be, Slovenska pa je https://www.nap.si.

Geodetska uprava je akter za pogodbo z Googlom za uporabo Googlovih storitev za celotno državno upravo (2.000 licenc) (pomembna je predvsem uporaba podatkov za navigacijo za policijo in državne institucije).

Geodetska uprava vsem na državni ravni zagotavlja brezplačne topografske podatke in razvija državne standarde za tematske karte.

So uporabniško orientirani in sprejemajo napake o podatkih preko crowdsourcinga. Poudarek je na komunikaciji z uporabniki, od katerih pridobivajo informacije o tem, kaj je treba spremeniti in na podlagi tega izboljšujejo svoje izdelke. Geo.be je geoportal Belgijskih državnih institucij. Pojasnili so nam, da gre za portal za srednjo raven uporabnikov. Medtem ko končni uporabniki nočejo podatkov, ampak informacijo v preprosti obliki in dostopno na telefonu. Nujno so potrebne aplikacije ki podatke interpretirajo za končne uporabnike. V veliko pomoč bo v prihodnosti umetna inteligenca.

Namenska kartografija za incidente in krizno upravljanje: Geodetska uprava je prepoznana kot pomemben partner na tem področju in prihajajo predlogi Ministrstva za notranje zadeve in Ministrstva za obrambo predlogi, da bi država financirala te aktivnosti. Izdelali so digitalno orodje za institucije za zaščito in reševanje in izredne dogodke, da si lahko kadarkoli želijo same izdelajo tematske načrte za izbrana območja z najnovejšimi podatki. Vsi podatki so na enem načrtu in jih ni treba iskati pri različnih virih. Zemljevid in simboli so poenoteni za celotno območje države. Možna je uporaba na računalniku, tablici in telefonu. Poleg tega delajo tudi na orodju za izdelavo analiz tveganja (risk analysis), na primer za podjetja, ki izdelati morajo letno požarne načrte in poročila.

V začetku jim je bilo lažje, ker je INSPIRE direktiva predstavljala obvezo in so ponudki lažje postali INSPIRE skladni preko infrastrukture Geodetske uprave. Ob tem so druge državne institucije ugotovile, da na tak način lažje pridejo do omrežnih storitev na osnovi svojih podatkov, zaradi česar sedaj upravljalci podatkov sami kontaktirajo Geodetsko upravo za uporabo njihove infrastrukture.

 

3.) DIGITAL TRANSFORMATION ACTIVITIES, FPS POLICY & SUPPORT, BOSA, UNIT DIGITAL TRANSFORMATION

Gospod Frank Leyman nam je predstavil aktivnosti horizontalne službe za digitalno preobrazbo in IKT infrastrukturo (G-cloud ) za ministrstva na državni ravni - BOSA. Združujejo vse spletne strani državne uprave, približno 200 strani: www.belgium.de. Pomagajo delovati tako, da končni uporabnik ne čuti razdrobljenosti belgijske uprave. Združujejo digitalizacijo s poenostavitvijo administracije.

V Belgiji ima vsak uslužbenec in vsak državljan od 12-ega leta starosti izkaznico za registracijo. To je osebna izkaznica, ki je smart card (e-identiteta). Mobilno verzijo (It's me) je izdelalo zasebno podjetje, na podlagi z zakonom določenimi pogoji in pravili. V storitve se je možno prijaviti tudi z izkaznico iz druge države, tudi Slovenije (pod EU identification).

Ugotavljajo, da ministrstva podcenjene vlogo implementacije in promocije in jim pri tem nudijo podporo. Velik poudarek dajejo na komunikaciji z uporabniki:

- Imajo chatbote. Glavni izziv jih je naučiti, da ustrezno odgovarjajo.

- Zgradili so mrežo prostovoljne pomoči Conectoo.be (ljudje se izobrazijo in certificirajo in so na voljo drugim, na primer sosedom, pri uporabi digitalne infrastrukture). (7% državljanov Belgije se še ni prijavilo v nobeno digitalno javno storitev. 37% jih ima primanjkljaj znanja na področju digitalnih veščin.)

- Imajo strategijo, da so na voljo uporabnikom, kadarkoli, kjerkoli in na vseh napravah (tudi zastarelih telefonih). Končni uporabniki so v središču in prisotni pri kreiranju rešitev.

Zadnji minister ni pristopil k pripravi strategije, ampak je na način pogovora z deležniki določil 10 ključnih ciljev, ki jih želi doseči do leta 2030 (Smartnation Initiative).

Na spletni strani https://mydata.belgium.be/de/ si vsak lahko ogleda, katere podatke zbirajo, zakaj in kaj z njimi delajo. Objavljeni so vsi algoritmi. Stran je namenjena dvigu zaupanja uporabnikov.

The single digital gateway omogoča spletni dostop do informacij, administrativnih postopkov in storitev, ki jih potrebujejo državljani in podjetja iz držav članic EU v drugi državi članici. Do konca leta 2023 naj bi bilo to 21 spletnih storitev v vseh državah EU. https://single-market-economy.ec.europa.eu/single-market/single-digital-gateway_en

BOSA je tudi krovna organizacija za umetno inteligenci v državni upravi.

My.belgium.be je mobilna platforma za dostop do javnih storitev za uporabnike (najprej se identificiraš). MyeBox je personalizirana elektronska pošta v povezavi s portalom my.belgium.be.

Del institucije BOSA je tudi ekipa za inovacije, ki spremlja nove tehnologije. Ker so premajhni, sami ne morejo biti zelo učinkoviti, zato sodelujejo z ostalimi kolegi iz Evrope.

Gospod Leyman nam je pojasnil, da je trenutno digitaliziranih 2-3% podatkov, ki se jih da digitalizirati. V prihodnje je pričakovati zelo veliko povečanje digitalnih podatkov.

 

ČETRTEK, 12.10.2023

FLANDRIJA (GENT) – REGIJSKA RAVEN

1.) DIGITAL FLANDERS (E-GOVERNANCE POLICY, DIGITAL GEOSPATIAL SERVICES INCLUDING BUILDING PERMITS, SPATIAL PLANNING, RSS RECYCLING SPACE)

Digital Flanders je agencija za Regijo Flandrijo. Predstavili so nam, kako zbirajo, objavljajo in distribuirajo podatke (The geo and open data chain). Podatke pridobijo od različnih virov (za zajem podatkov tudi FLEPOS). Potem izvajajo kontrole podatkov, ustvarjajo katalog podatkov in skrbijo za metapodatke. Portal za objavo podatkov s pregledovalnikom je Geopunt.be. Možen je tudi prenos vseh podatkov in druge storitve. Uporabniki so državljani, podjetja, državna uprava. Nudijo podporo uporabnikom in spremljajo uporabo ter prenose podatkov. Podatke distribuirajo za 30 partnerjev, skupno pa imajo več kot 100 zunanjih virov podatkov. Nudijo 3 produkte:

-Klasičen produkt

-Points of interests (ni celotnega poligona, temveč samo oznaka, kjer je kaj zanimivega ter povezave z drugimi informacijami, na primer na spletne strani; za ta produkt imajo fiksen podatkovni model; izvajajo tudi geokodiranje)

-INSPIRE produkt (izpolnjene vse zahteve INSPIRE direktive). 

Med podatki so tudi podatki hidrografije (Flemish hydrographic atlas).

Za INSPIRE izvajajo transformacije (semantika in tehnične karakteristike, včasih združujejo podatke). Transformacije delajo skupaj; oni vodijo ponudnike podatkov, da naredijo stabilne podatkovne modele.

Kontrola kakovosti: Ko prejmejo nove sloje, jih primerjajo s starimi sloji in preverijo tudi če so kakšna prekrivanja. O tem izdelajo poročilo za tistega, od kogar so prejeli podatke. Njihov sistem za kontrole GECKO se lahko uporablja preko portala ali preko API-jev.

Metapodatki: Tisti, ki posreduje podatke, samo enkrat pripravi metapodatkovne opise, tudi če se podatki objavljajo na različnih mestih/portalih, saj se tja z metapodatkovnega sistema (datavindplaats) avtomatsko harvestirajo. Tudi wms in wfs storitve imajo svoje metapodatkovne opise. Pripravijo tudi poljuden opis podatkov za uporabnike. V tem opisu ni podatkov o standardih,…

Objava podatkov: Vsi odprti podatki v Flandriji so dostopni na enem geoportalu: https://www.geopunt.be/. Ti podatki se potem posredujejo za odprte podatke na nacionalni ravni in potem za odprte podatke na ravni EU. Po drugem kraku se odprti podatki Flandrije, pripravljeni ob upoštevanju zahtev INSPIRE direktive, z geopunt.be posredujejo na evropski nivo INSPIRE. Naredili so tudi GeoPunt plugin za ArcGis in QGIS.

Digital Flanders ima aplikacijo za prenos prostorskih podatkov od leta 2010. Možne so funkcije izreza cut, clip, prenos starejših slojev in primerjava z novimi sloji. Nudijo prenos 232 naborov podatkov. Format je shp, gml in za določene sloje tudi nekateri tudi drugi formati. Za INSPIRE imajo posebno storitev za prenos podatkov. Pregledovalnik Geopunt map je na voljo od leta 2013.

Podpora uporabnikom: Za vsak nov produkt objavijo obvestilo, objavljajo tudi newsletter in na družbenih omrežjih. Pripravili so material v pomoč uporabnikom in dobaviteljem podatkov. Vsa komunikacija z uporabniki poteka preko službe za stranke.

Opisane aktivnosti za pridobivanje, distribucijo podatkov izvaja 50 zaposlenih (dobavitelji podatkov in zunanji izvajalci niso všteti). Cela agencija z zunanjimi izvajalci obsega 750 zaposlenih.

Predstavili so nam svoje aktivnosti na področju INSPIRE direktive in na področju naborov podatkov velike vrednosti (Evropska komisija je januarja 2023 na podlagi Uredbe EU objavila seznam naborov podatkov). (Podatki hidrografije so tudi podatki velike vrednosti.). Pri HVD dajejo poudarek na koordinaciji; sestavili so seznam zbirk, ki so HVD, v prihodnje se bodo sestali z vsemi ustreznimi ponudniki podatkov in jih bodo opomnili, da morajo svoje zbirke uskladiti s HVD zahtevami; lahko jim pomagajo pri transformaciji podatkov in pri objavi.

Open Standards for Linked Organisations (OSLO) so aktivnosti za standardizacijo izmenjave podatkov  (https://joinup.ec.europa.eu/collection/oslo-open-standards-linked-organisations-0/). Trenutno se osredotočajo na tehnološko in semantično interoperabilnost. Organizirajo delavnice, katerih rezultat so slovarji (definicije pojmov). Podatke objavljajo tudi kot Linked Open Data.

Sodelujejo tudi pri evropskem projektu ODALA na temo odprtih podatkov za pametna mesta

 (https://odalaproject.eu/). V okviru projekta je predvideno tudi orodje za oceno vplivov sprememb prostorskih planov. Njihove aktivnosti so vezane predvsem na standardizacijo. Pripravili so standard podatkov (tudi za vode). Standardizacija je potrebna za izmenjavo (semantic and technical interoperability). Izdelujejo definicije izrazov, ki jih razumejo ljudje in so strojno berljivi. Samo v dveh primerih so standardi s predpisom Regije Flandrije postali obvezni.

Na naslovu purl.eu so standardi v angleščini (tudi o kakovosti voda).

Izdelali so standard za področje občinskih odločitev glede zapor cest, obvozov… Občine sedaj objavljajo te podatke. Google maps jih prevzame in upošteva.

Na Digital Flanders smo izvedeli tudi, da jih je kontaktiralo društvo profesorjev geografije in da so jim pomagali pripraviti učni program o odprtih prostorskih podatkih za srednje šole.

 

2.) PODJETJE ATHUMI: AN INNOVATIVE INITIATIVE TO FACILITATE DATA TRANSFER/EXCHANGE AND COLLABORATION (athumi.eu)

Gospod Frederik Van Outryve nam je pojasnil, da se je po epidemiji Covida predsednik vlade Flandrije odločil, da je v Flandriji treba ustvariti data tech skupnost in podpreti data tech sektor, zato so temu sektorju namenili velik del sredstev za okrevanje in odpornost. Regija Flandrija je ustanovila podjetje Athumi za podatkovne storitve, da bi pospešilo deljenje podatkov, storitve za prebivalce, podjetja in data-tech sektor. Najprej so bile te aktivnosti le projekt, ki se je izvajal v okviru institucije Digital Flanders. V začetku leta 2023 pa je bilo ustanovljeno podjetje Athumi, ki je v 100% lasti regije Flandrije. Podjetje si v prihodnosti želi svoje storitve ponuditi tudi drugim regijam in državam. Predvideno je, da bo v prihodnje v lastništvo podjetja vstopil tudi zasebni kapital, vendar bosta 50% lastništva in ena delnica ostala v lasti Regije.

S predpisom je bilo določeno, da podjetje Athumi dela za podjetja, medtem ko Digital Flanders podpira vladne agencije. Athumi sodeluje z vladnimi institucijami in zasebnimi podjetji. Najprej sta jih javni in zasebni sektor videla kot konkurenco. Podjetje ima 60 zaposlenih in 6 mio EUR letnih prihodkov, trenutno od treh projektov. Vse aktivnosti za nove projekte mora financirati podjetje samo, tako da lahko delajo samo, kar se splača. Ustanovitelj je zagotovil le začetni kapital.

V podjetju zagovarjajo pogled, da so javno dostopni/odprti podatki sicer na voljo brezplačno, vendar morajo ljudje in podjetja, kljub temu, da plačujejo davke, plačati za digitalne storitve, tudi za tiste, ki so izdelane na podlagi odprtih podatkov (plačajo se storitve, ne podatki).

Izvajajo aktivnosti za 3 projekte, ki so jih prenesli z Digital Flanders:

1.) Platforma za nepremičnine (The real estate informational platform)

Ob nakupu hiše je notar preverjal več podatkov pri različnih institucijah, kar je trajalo 3 mesece. Zgradili so platformo, vodili usklajevanja in oblikovali standard ob upoštevanju OSLO, tako da notarji veliko hitreje (največ 20 dni) pridobijo potrebne podatke od Digital Flanders, občin,… Ta storitev stane notarje in nepremičninske agencije 36 EUR na prodajo nepremičnine, kar je malo v primerjavi s prihranjenim časom. Ta sredstva omogočajo vzdrževanje sistema v prihodnje. Prek podjetja Athumi se sedaj plača tudi taksa, ki so jo pred tem notarji plačevali neposredno občinam.

Storitve niso uporabljali na področju vseh občin, kar je predstavljajo težave večini, ki je storitev uporabljala. Zato so zagotovili pripravo zakona, po katerem je uporaba obvezna.

Poslovni model: delajo z razvijalci in ne s končnimi uporabniki, tako ne računajo končnim uporabnikom, ampak privatnemu sektorju vključno z notarji. Poleg tega zagotavljajo tudi finančne storitve za obračunavanje taks, kar je olajšalo poslovanje tako zasebnemu sektorju kot tudi občinam, obračune izvajajo 1x mesečno.

2.) Storitve na področju gradnje

Povezali so organizacije na področju gradbeništva, proizvajalce gradbenih materialov in izdelkov, Vlado Regije Flandrije (investitor pri gradnji cest) in IT podjetja za programsko opremo na področju gradbeništva. Cilj je izdelati standard (OSLO) za digitalno poslovanje gradbeništva s specifikacijami, ki bodo vključevale tudi specifikacije posameznega gradbenega materiala. Te podatke si bodo v digitalni obliki med seboj delili proizvajalci, arhitekti, inženirji, gradbena podjetja,…

Vsi, ki želijo sodelovati v tem projektu, morajo plačati pristojbino, ker Athumi pač iz tega financira raziskave in nima zagotovljenega državnega kapitala.

Trenutno so v izvedbi predštudije izvedljivosti, kjer bodo določili tudi koristi za posamezne deležnike. Strošek študije je približno 150.000€, vsak akter prispeva približno 15.000€, da sodeluje v tem projektu

3.) Finančni sektor in ostale storitve

Banke za odobritev posojil potrebujejo certifikat objekta (energetska izkaznica). V tem primeru jim ne zaračunajo za podatke, ampak za storitve.

Athumi dela tudi na projektu preverjanja diplom ob zaposlovanju v zdravstvu. Regija Flandrija ima register izdanih diplom. Zaposlovalec lahko ob preverjanju kandidata za zaposlitev pošlje prošnjo za dostop do podatkov registra. Kandidat digitalno potrdi, da lahko register posreduje podatke delodajalcu. Želijo, da imajo ljudje nadzor nad svojimi podatki. Storitev stane 4,5 EUR za podatke o vsaki diplomi. Delujejo kot neodvisna, nevtralna platforma. Zelo je pomembno zaupanje, ki ga uživajo.

Zanimiv je tudi projekt za komunalno infrastrukturo. Pred gradnjo označiš območje gradnje in dobiš podatke o vseh podzemnih vodih in kablih na tem območju. Storitev se plača enkrat letno in ne za posamezni vpogled.

Podjetje Athumi pripravlja rešitve tudi za področje varstva osebnih podatkov (GDPR).

Za shranjevanje osebnih podatkov so ustvarili podatkovne sefe. Vsak posameznik ima svoj sef in upravlja s tem, kdo ima dostop do njegovih podatkov in kdo ne. Uporabniki se lahko kadarkoli odločijo za prekinitev sodelovanja. Osnova je zaupanje. V profesionalno infrastrukturo na tem področju so v preteklih 2 letih vložili 6 milijonov evrov.

 

ČETRTEK, 12.10.2023

KU LEUVEN (LEUVEN), Skupina RSS

1)       OBISK KU LEUEVEN, 9.00 – 11.00, prezentatorja prof. dr. Joep Crompvoets in dr. Luc Van Tilborgh

KU Leuven je ena izmed najstarejši univerz v Evropi in največja univerza v Belgiji. Ustanovljena je bila leta 1425. V sklopu KU Leuven deluje 15 fakultet, s čimer so pokrite skoraj vse discipline. Fakultete so organizirane v tri skupine in sicer humanitarne študije, znanost in tehnologija ter biomedicine. Obsega 13 kampusov, ki se nahajajo v desetih mestih v Belgiji. Na KU Leuven se trenutno šola okoli 75.000 študentov, zaposlenih ima okoli 21300 ljudi.

Univerza za raziskave po posameznih področjih ustanavlja inštitute, katerih značilnost je, da združujejo raziskovalce iz različnih področij/fakultet. Eden izmed večjih inštitutov je “Inštitut za javno upravo”, v katerem sodeluje skoraj 70 profesorjev različnih strok, ki so združeni v sedem delovnih skupin. Inštitut izvaja raziskave in razvoj na področju javne uprave ter izvaja izobraževalne tečaje za javno upravo. Ena izmed glavnih tem na kateri delajo je področje digitalne probrazbe javne uprave. Udeleženci tečajev dobijo poseben certifikat o usposobljenosti.

V okviru obiska KU Leuven nam je dr. Luc Van Tilborgh iz inštituta za javno upravo predstavil način razvoja arhitekture organov javne uprave. Arhitektura organizacije je pripomoček za izvajanje strategije organizacije.  Ukvarja se s strukturami in vedenjem podjetja, zlasti s poslovnimi vlogami in procesi, ki ustvarjajo in uporabljajo poslovne podatke. Namen koncepta arhitekture je vzpostavitev vezi med digitalnim upravljanjem in organizacijsko shemo subjektov. Poudaril je, da je glavno vodilo za vzpostavitev arhitekture organizacije, strategija ter cilji te organizacije. Arhitekturo sestavlja več standardiziranih elementov, ki med seboj povezujejo strategijo, cilje, zakonodajo, poslovne procese, Informacije in tehnologije. Na Inštututu v sklopu KU Leuven so razvili poseben pristop in model za vzpostavitev arhitekture subjektov javne uprave (javno podjetje, občina, ministrstvo in podobno), ki se imenuje Public Administration Architecture  (PAA). Takšen model je za vzpostavitev svoje arhitekture uporabilo kar nekaj javnih podjetij oziroma organov javne uprave v Belgiji. Predstavil nam je primer arhitekture organizacije javne uprave na hipotetičnem primeru. Shema arhitekture je izdelana v jeziku Archimate. To je odprt in neodvisen jezik za modeliranje poslovne arhitekture.

Prednost uporabe arhitekture organizacije je, da podaja celovit, strateški pogled na organizacijo, njene cilje, naloge in pričakovane razultate ter opredeli medseboljne povezave med posameznimi gradniki, s čimer se lahko identificira in odpravi  manjkajoče povezave med gradniki ali pomanjkljive vsebinske sklope posameznih gradnikov.

Osnovni vsebinski gradniki arhitekture organizacije obsegajo: 1. Opredelitev vseh deležnikov (stakeholders) znotraj organizacije in zunaj organizacije, s katerimi so vzpostavljeni odnosi ali jih je treba vzpostaviti za delovanje organizacije. 2. Gonilo organizacije (drivers), kjer se poda osnovni namen organizacije, zakonodajni okvir delovanja, akcijski načrti.3. Pričakovane strateške dosežke  (strategic achievement). 4. Strateški cilji (strategic goals) (zakonodajni, semantični, tehnični, medopravilnosti). 5.  Zahtevana oprema in principi (Requirement and Principles) (npr. etnične zahteve, tehnične zahteve) 6. Pričakovani rezultati (outcomes) - storitve (dodana vrednost za družbo). 

2)       OBISK UPRAVE MESTA LEUVEN, 11.30 – 13.00, prezentatorja Tim Guily in Battist

Mesto Leuven ima okoli 100.000 prebivalcev. Osrednja ustanova v mestu je KU Leuven, ki daje poseben pečat in utrip mestu, ki je zato pomembno izobraževalno in raziskovalno središče v Belgiji. V mestu ima sedež tudi precej visokotehnoloških podjetij, med njimi je največje in najpomembnejše Imec. Pomembna dejavnost mesta je tudi pivovarstvo, saj ima v mestu sedež kar sedem pivovarn, med katerimi je največja in najbolj znana Stella Artois. V mestu se nahaja največja bolnišnica v Belgiji, prebivalci mesta pa so kar 169 narodnosti. Mesto Lueven se opredeljuje kot mesto znanja. Mesto že dosega standarde 15 minutnega mesta. Zelo razvita je kolesarska infrastruktura in sistem najema in skupne rabe (car sharing) avtomobilov, gre za mesto z največjim deležem najema vozil in najmanjšim številom avtomobilov na prebivalca v Belgiji. Uporabo e-skuterjev so zaradi zagotavljanje varnosti kolesarjev in peščev prepovedali že pred 5 leti. Mesto zaradi ugodnih razmer za življenje in delo raste zelo hitro, povprečno za 1000 prebivalcev na leto zaradi česar se soočajo s pritiski na širjenje pozidave. Strategije ničelne rasti pozidanih zemljišč nimajo, se pa spopadajo s težavami zaradi velike stopnje pozidave mesta kar povzroča težave pri odvodnjavanju in segrevanju določenih delov mesta. Do leta 2035 želijo doseči podnebno nevtralnost in so v mreži 100 podnebno nevtralnih in pametnih mest. Pripravili so načrt prilagajanja na podnebne spremembe, načrt ozelenjevanja, načrt ravnanja s sušami in padavinskimi vodami. Te načrte uresničujejo tako, da jih implementirajo v vse projekte ki jih mesto izvaja. Pripravili so posebno komunikacijsko strategijo za vključevanje in pridobivanje podpore občanov za izvajanje ukrepov za podnebno nevtralnost. Komunikacijska strategija za doseganje klimatskih ciljev opredeljuje principe komunikacije z javnimi in zasebnimi deležniki v mestu.

Poseben poudarek so dali opisu ukrepov za zmanjševanje stopnje pozidanosti tal. Izbrali so eno sosesko v kateri so izdelali načrt ozelenitve javnih površin z upoštevanjem na naravi temelječih rešitev. Načrt je obsegal tri možne scenarije ozelenitve od minimalnega do radikalnega. Zanimivo je, da so občani izbrali najbolj radikalnega kar pomeni, da se je zaradi ozelenitev zmanjšala širina cest v soseski, zmanjšala hitrost na 20 metrov, namesto pločnikov so zelenice, velja pa posebni prometni režim ki je namenjen vsem, pešcem, kolesarjem in avtomobilom. Tudi preostala parkirna  mesta ob cesti so ozelenjena (tlakovana za prepustna tla). Poleg ozelenjevanja javnih površin pa izvajajo program spodbujanja ozelenjevanja oziroma »odpečatenja« tal tudi na zasebnih površinah. Za ta namen so celo uvedli funkcijo svetovalca, ki občanom svetuje pri ureditvi privatne površine. Nudijo pomoč prostovoljcev pri fizičnem odstranjevanju materiala, ki pečati tla in novi zasaditvi rastlin. Imajo tudi skupno naročanje materiala in subvencije za nakup materiala in dreves in odvoz odpadnega materiala, ki ga deponirajo na posebnih mestih z namenom ponovne uporabe v drugih projektih. Uvedli so tudi participativno upravljanje sosesk, za kar skrbi kar 10 občinskih uslužbencev, katerih naloge je neposredna komunikacija z občani na terenu. Z dosedanjimi ukrepi so za 36% povečali delež zelenih površin na javnih površinah poleg tega pa so precej reducirali količino odpadne vode v kanalizaciji saj le ta naravno ponika. Uvajajo tudi monitoring spremembe v segrevanju zaradi ukrepov ozelenjevanja.

Za promocijo in širjenje znanja na temo ozelenjevanja in doseganja podnebne nevtralnosti imajo podporo regionalne flamske vlade, redno se srečujejo in povezujejo z ostalimi mesti v Belgiji in Evropi, nudijo študijske obiske prenovljene soseske in video posnetke. Izdali so tudi knjigo o na naravi temelječih rešitvah (nature based solution).

Predstavili so nam tudi projekte Smart City, kot so postavitev senzorjev za prepoznavo vrste prometa, meteorološki senzorji (za merjenje učinkov izvedenih ukrepov ozelenjevanja mesta), senzorjev zvoka (na podlagi podatkov so začele luči projicirati opozorila glede mirnih točk, povezani bodo z javno razsvetljavo, ki lahko potem naredi osvetlitev močnejšo ali šibkejšo), senzorje za merjenje človeške gneče v realnem času in projekt Digitalni dvojček za vzpostavitev na naravi temelječih rešitev (Digital twin for nature based solutions), kjer razmišljajo o simulacijah vpliva določenih ukrepov na mestno klimo, stanje voda, temperaturo itd.

Glavno sporočilo projektov Smart City je, da lahko z zbiranjem določenih podatkov in s simulacijami ter njihovim prikazom prispevajo k boljšim odločitvam politike (data driven policy making).

3)       OBISK IMEC TOWER (http://www.imec-int.com), 15:30 – 17:30, prezentator Maxim Chantillon.

Imec je kratica za Interuniversitar Micro-eletronica Centrum. Nastala 1984 kot spin KU LEUVEN, je privatno podjetje, ki se ukvarja z nano tehnologijo in digitalnimi tehnologijami (hardware in software) . Ne proizvajajo čipe ampak raziskujejo in testirajo čipe ter raziskujejo možnosti uporabe tehnologij. Razvijajo tudi  software v večini za Flamsko regijo (za javno upravo) za področja zdravje, trajnost, mobilnost in logistika, izobraževanje, energija, kmetijstvo. Glavna dejavnost dela ki se ukvarja s SW so podatki. Uporaba in analize podatkov na področju zdravstva, energije in logistike (gre za kombiniranje podatkov iz različnih virov, to so kompleksne strukture in operacije).

Imeli smo razpravo o podatkovnih silosih, podatkovnih prostorih in digitalnih dvojčkih:

·         Podatki se morajo pretakati med organizacijskimi silosi.

·         Podatkovni prostor pomeni organizacijo podatkov, dostopnosti in načine dostopov do podatkov. Podatkovni prostor vsebuje tudi načine uporabe podatkov. Pravila organizacije,  dostopnosti in uporabe podatkov so lahko standardizirana. Podatkovni prostor potrebuje tudi upravljavca. Nikoli ni dosti samo deljenje podatkov, potrebno je tudi zagotoviti sisteme za uporabo podatkov. Zagotavlja dostop do podatkov in uporabo podatkov. Dostop in uporaba nista isti pojem.

·         Podatkovni prostor je koncept, ki se izraža kot dogovor med ponudniki in uporabniki podatkov.

·         Digitalni dvojčki: uporabni večinoma za preučevanje scenarijev glede prometa, poplav, pozidave itd. Digitalne dvojčke lahko razdelimo v posamezne kategorije, odvisno od njihove kompleksnosti. Prva stopnja je digitalni posnetek/predstavitev stvarnosti (npr. DMNV, kataster stavb), v kolikor so nadgrajeni s posameznimi dodatnimi podatki (npr. toplotni otoki, nivo podtalnice) spadajo v višji nivo kompleksnosti, najvišji nivo (šesta stopnja) spada kreiranje scenarijev.

·         EU bo naredila LDT (local digital twin) model za lokalne skupnosti in bo na voljo za implementacijo vsem državam EU.

 

Piše

Projektna skupina GEO Slovenija

10.10.2023

Teme tega članka